Táplálkozás

Cékla, piros és egészséges

Cékla, piros és egészséges

Leginkább élénk színe, ami először eszünkbe jut. Érdemes tudni, hogy többek között erősíti az immunrendszert, vérképző hatású, regenerálja a vörösvértesteket és még finom is.

A friss céklát mindenképpen érdemes megkóstolni: sokoldalú zöldségről van szó, magas folsav tartalommal. Energiatartalma Cekla_t_d_1304.jpgalacsony, az élelmi rostok és a kálium kiváló forrása. Nem sok megy belőle kárba, hiszen karógyökerén kívül tápláló levelei is ehetőek – az utóbbiak gazdagok kalciumban, vasban és C-vitaminban. Főzve spenóthoz hasonlóan fogyaszthatók, nyersen salátákhoz adhatók.

A cékla antioxidáns tartalma vitaminokban (A-, C- és B-vitaminok) is gazdag. Erősíti az immunrendszert, vérképző hatású, regenerálja a vörösvértesteket, szerepet játszik a sav-bázis egyensúly megteremtésében és a magas vérnyomás mérséklésében. Természetes rákmegelőző anyagokat tartalmaz. Gumójából kinyert vörös festékanyaga, a betain antioxidáns hatásának köszönhetően gátolja a tumorsejtek szaporodását (például a vastagbélben).

A betain ezen kívül cukorkák festékanyagaként is szolgál, így ha E162-őt olvasunk egy bizonyos élelmiszercímkén, nem kell megijednünk, hanem tudatos és tájékozott vásárlóként tudjuk, hogy ez a céklából kivont természetes színanyag, ami ráadásul sejtvédő hatással is bír.

A céklarost a vérszérum koleszterin- és trigliceridszintjét ugyancsak csökkenti.

A növény furcsa jellegzetessége, hogy rózsaszínre, illetve vörösre színezheti a vizeletet és a székletet. A jelenség ártalmatlan: azoknál fordul elő, akiknek a szervezetéből hiányoznak a cékla vörös színét adó betain lebontására képes baktériumok. Egy-két nap után ez a hatás elmúlik.

Szivárványdiéta része

A napjainkban mind ismertebb „szivárványdiéta” (kék, vörös, sárga, zöld, narancssárga, illetve lila színű növényi élelmiszerek fogyasztása) is azt példázza, hogy milyen fontos szerepet játszanak a növényi festékanyagok a betegségek megelőzésében.

A céklából 80 g (egy közepes gumó) tesz ki egy adagot.

Konyhai ötletek

A céklát főzés előtt ne hámozzuk meg, s adjunk hozzá némi ecetet vagy citromlét, hogy jobban megőrizze a színét. Alufóliába csomagolva, 180°C-os sütőben is megsüthetjük. A karógyökér héját tisztítás (lemosás) közben ne sértsük fel, a vékony gyökereket se vágjuk le! Ha a karógyökeret főzés előtt megvágjuk, elfolyik a sötétvörös lé, és fakóbarna zöldség marad vissza. A szárból is érdemes legalább 2 cm-nyit meghagyni. A főzési idő mérettől függően 30-120 perc.

Hozzászólások
0
Nem vagy bejelentkezve
2013.09.04 | 18:14:57 Élesné Mária (Nestlé Életmód Klub tag)
Az ecetes cékla nagyon finom és egészséges salátaféle. Az elkészíteni kívánt mennyiségű, egyforma nagyságú céklákat héjában megfőzöm. Kihűlés után meghámozom, majd 2-3 mm-es szeletekre vágom és tisztára mosott üvegekbe töltöm. Adok hozzá köménymagot és tormát (Ha lusta vagyok nyers tormával bíbelődni, ecetes tormát teszek hozzá.) Az ízlés szerinti ecetes, cukros levet felforralom, majd leöntöm vele. 1-2 nap múlva fogyasztható.
2013.06.25 | 10:10:45 Hubai Mária (Nestlé Életmód Klub tag)
A céklát én is nagyon szeretem.
2013.05.30 | 10:33:11 Bálint Anita (Nestlé Életmód Klub tag)
Savanyított cékla...hmmmm.... Sültekhez, főzelékekhez isteni:)))
2013.05.27 | 18:08:13 Kopácsy Anikó (Nestlé Életmód Klub tag)
A céklát nyersen, gyümölcscentrifugán egy kis almával és sárgarépával együtt szoktam átengedni. Nagyon finom. Nem igazán kell hozzá semmi más izesítő. Eltűnik a céklának az a pici föld íze. De lehet más zöldséget is hozzá adni. Télen pedig nagyon finom salátát szoktam készíteni savanyú káposzta, apróra vágott hagyma, 1-2 db főtt krumpli, 1 főtt cékla, 1 sárgarépa, 1 kis konzerv zöldborsó, egy pici só és egy kevés olaj hozzáadásával. A céklát, krumplit és a sárgarépát közel egyforma nagyságúra vágom, kockázom. A sárgarépát kockázva, a krumplit és a céklát egészben, héjastul főzöm meg. Érdemes kipróbálni.
2013.05.26 | 09:47:17 Madariné Tóth Anikó (Nestlé Életmód Klub tag)
Nálunk a 19 hó napos kislányom imádja.Olyan kis maszatosra eszi le mágát...A lényeg,hogy egészséges.
További hozzászólások megjelenítése
Táplálkozás rovat további cikkei:
Mellbevágó tények, szívkímélő tippek
A halálokok között vezetőnek számító szív-és érrendszeri betegségek kialakulását nagy részben megelőzhetjük, illetve kimenetelét jó irányba befolyásolhatjuk megfelelő életmód révén. Mindebben az egészséges táplálkozásnak kitüntetett szerepe van.

Konyhai higiénia – mire ügyeljünk?
A HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point) kifejezéssel többször találkozhattunk már, mely egy élelmiszerbiztonsági rendszer, melynek célja a megelőzés. Elsősorban a közétkeztetésben használják, de saját környezetében mindenki maga felelős azért, hogy a családja nemcsak ízletes, de friss és biztonságos ételeket egyen. Vegyük sorra, mire is kell ügyelnünk?

A testsúly és a szívbetegségek kapcsolata
A túlsúly és az elhízás nem csupán esztétikai probléma, hanem komoly egészségügyi következményei is lehetnek, hiszen növeli a cukorbetegség, valamint a szívbetegségek kialakulásának kockázatát. A megfelelő tápláltsági állapot elérése mindannyiunk érdeke azért, hogy egészséges, hosszú életet élhessünk.